Friday 21 March 2014

Demam

Teks:Christina Sc Yong



Salam semua rasa hari ini dah masuk lima hari tak buka blog,maklumlah sekarang ni musim demam dan batuk.Tak terkecuali juga si kecil ku,demam dan batuk menyerang.Hanya tuhan saja yang tahu bagaimana perasaan melihat si kecil sakit.Almaklumlah ini pengalaman pertama melihat si kecil begitu.

Walaupun demam bukanlah penyakit utama.kondisi ini merupakan reaksi tubuh terhadap suatu penyakit.Demam biasa adalah petanda tubuh sedang melawan infeksi kerana suhu badan yang tinggi dapat meningkatkan metabolisma pada tubuh dengan lebih cepat dan melambatkan perkembangan kuman serta bakteria.Tetapi janganlah diabaikan penyakit ini.

Setelah mengetahui gejala demam pada si kecil,anda haruslah tahu cara mengatasinya.ada berberapa cara alami yang boleh dilakukan dengan sederhana di rumah:

01.Pengambilan ubat yang di berikan doktor,bagi menurunkan suhu panas anak.

02.Sediakanlah termometer dirumah bagi memantau suhu badan si kecil jika terkena demam.Suhu normal pada anak yaitu 36-37 darjah celcius dan apabila termometer menunjukkan suhu badab ke 37<  darjah celcius buatlah terapi ringan sebelum membawa si kecil berjumpa dengan doktor.

03.Pada saat panas tubuh si kecil meningkat,tubuh akan dehidrasi.Pengambilan air minum yang lebih banyak dari biasanya sangat penting dan digalakkan.

04.Pastikan pakaikan si kecil dengan baju yang nipis  dan longgar,hal ini bagi memudahkan tubuh mengeluarkan suhu panas.Jangan menggunakan selimut tebal kerana ia akan memburukan lagi tekanan suhu badan si kecil.


Seperti yang sering kita dengar,demam merupakan bahagian yang tidak akan terpisah dari proses tumbesaran si kecil.terkena demam adalah sesuatu yang biasa bagi melatih dan memperkuatkan sistem kekebalan tubuh si kecil anda.Tetapi jangan pandang remeh dengan demam si kecil,jika tekanan suhu badan tinggi,segerahlah dibawa si kecil berjumpa dengan doktor,bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini.

                                         

No comments:

Post a Comment