Saturday 1 March 2014

Penjagaan Kulit


Teks:Christina Sc Yong


 Ramai wanita mahupun lelaki yang tertanya-tanya bagaimana menjaga kelembapan,kecantikan dan kesihatan kulit kita.Kehilangan kelembapan adalah perkara lumrah pada kulit.Lebih teruk lagi jika tidak melakukan apa-apa rawatan.




 Tiga faktor penyebab kulit kering dan rosak;
 01.Sinar matahari akan memberi pengaruh bagi mereka yang tidak baik bagi mereka yang berhadapan dengan masalah penuaan.Sinar bahaya perlu dihandari pada jam 10 pagi hingga 3 petang.ini adalah bagi mencegah sinar ultra violet.pengunaan pelindung matahari adalah sangat digalakkan.   

02.Masalah  radikal bebas adalah efek daripada penggunaan bahan kimia dan perubaan cuaca yang mendadak.Radikal bebas turut di lebelkan sebagai molekul ganas,yang boleh menjejaskan pertumbuhan kolagen.

03.Kelembapan udara yang kurang stabil turut menyumbang kepada masalah kulit.Lebih-lebih lagi di kawasan tropika yang cukup terkenal dengan cuaca begini.


Cara-cara mengatasi kulit yang kering dan kusam.

01.Banyakkan minum air putih kerana manafaat meminum air putih ternyata tidak dapat disangkal lagi.Ianya merupakan elemen terpenting dalam mendapatkan kulit yang segar dan lembap.Selain pengambilan air putih,meminum teh hijau juga bagus untuk kulit.Kandungan antioksidan dalam teh hijau adalah opsyen terbaik bagi membantu mengekalkan kelembapan kulit untuk jangka masa panjang.



02.Tekanan tidak asing lagi didunia yang serba moden ini.Tidak kiralah anda bos,perkerja ataupun suri rumahtangga.Sebolehnya hindarilah tekanan,kerana tekanan boleh mengakibatkan kulit bertukar tegang dan seterusnya kering dan kusam.

03.Nutrisi yang dipilih ketika makan juga mempengaruhi kondisi kulit.Buah-buahan dan sayur-sayuran yang banyak mengandungi vitamin,adalah pilihan yang bagus dan perlu dijadikan rutin dalam pengambilan makanan harian.



04.Bagi mereka yang malas membersikan diri atau malas mandi,janganlah menjadikan sebagai satu tabiat.Kerana ia juga boleh menjadi punca kepada masalah kulit.Pastikan anda mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari.

05.Tidur atau rehat seseorang itu juga memainkan peranan penting dalam menjaga kelembapan kulit.Jangan biasakan diri untuk berkerja pada waktu malam,kerana ia akan menganggu waktu istirehat.Amalkan mandapat tidur selama 7 hingga 8 jam sehari,agar kulit kelihatan segar.

06.Melakukan rawatan kulit secara konsisten dapat membantu melembapkan dam membuang sel mati.Tidak kiralah menggunakan kaedah moden atau tradisional.





Terima kasih kepada semua yang membaca ruangan ini,semoga apa yang saya kongsikan didalam  ini dapat membantu semua dalam menjaga kesihatan,kelembapan dan kecantikan kulit.
Salam semua.


No comments:

Post a Comment